A mozi mindenkit összehoz!

Hírek
A mozi mindenkit összehoz!
m&m fb poszthoz fotópg.jpg

A moziban nem háttérzaj a reklám

A Marketing&Média legújabb 2024/3. számában olvashattok arról mi hozta el a 2023-as mozimédia bombasztikus sikerévét, milyen eredménye volt a idei Oscar-gálának, mik lesznek a 2024-es blockbuster filmek, mik voltak a giga fúziók a filmforgalmazók piacán és nem utolsó sorban, hogy túl lehet-e szárnyalni az előző éveket. A lap mozis oldalain megismerhetitek kicsit jobban a Cinema City / New Age Advertising csapatát, Ügyfeleink véleményét a mozi médiáról és a Kiss Zsuzsannával (Cinema City /New Age médiaértékesítési igazgató) készült teljes interjút megtaláljátok a legújabb számban illetve a lap alján.

Ha globálisan nézzük, a 2023-as milyen év volt a mozikban?

- Szépen kezd helyreállni a Covid-időszak után a mozi. Hollywood egy óriási biznisz, nagyon sok résztvevővel, folyamatosan változó trendekkel. Tavaly sok év után nem a szuperhősfilmek voltak a legerősebbek, hanem a Barbenheimer jelenség. Óriási tömegek moziztak rózsaszínbe öltözve nyáron, és sokan egymás után nézték meg a mozikban a Barbie-t és az Oppenheimert, ami közel 6 óra mozizást jelent! Mi sem mutatja jobban az előző év mozis erejét, mint az Oscar-gála iránti érdeklődés. Az elmúlt négy év legjobb nézettségét hozta a 96. Oscar-díj-átadó, amit 2024. március 10-én tartottak a Los Angeles-i Dolby Theatre-ben. Becslések szerint 19,5 millió néző nézte, és a legfontosabb díjakat az Oppenheimer vitte el. Mindenképpen ki kell emelni, hogy van magyar dijazott is, a látványtervezői Oscart a Szegény párák csapata, köztük Mihalek Zsuzsa kapta.

Mennyire volt erős az év idehaza? Milyen filmekre ültek be a legtöbben a hazai mozikban?

- Több mint 10 százalékkal többen moziztak 2023-ban az azt megelőző évhez képest, ami köszönhető az olyan húzófilmeknek mint az Avatar 2. része, a Barbie, az Oppenheimer vagy a Super Mario. Jöttek szép számmal magyar filmek is a vászonra, ezek közül a Semmelweis vonzotta a legtöbb látogatót.

mm1.PNG

Minden média esetén nagy kérdés, hogy hogyan lehet megújulni. A mozinál is vannak újdonságok. - Akad ezek közül olyan, amelyik elengedhetetlen ahhoz, hogy sose menjen ki a divatból?

-Lassan 130 éve mozizunk, ugyanis 1895. december 28-án a Lumière fivérek a párizsi Boulevard des Capucines 14. szám alatti Grand Café kávéházban megtartották az első nyilvános filmvetítést – ezzel megszületett a mozi. Ez túlélte mindkét világháborút, járványokat, egyéb katasztrófákat, újabb és újabb technikai vívmányokat (pl. letöltési hullám), pontosan azért, mert mindig meg tudott újulni tartalmi és technikai szempontból is, ugyanakkor megtartotta a rá jellemző mozis életérzést: közösségi szórakozás vidáman, lazán, drámázva, rettegve, romantikusan, akciódúsan, szuperhősösen… A közösségi élmény ereje soha nem fog kimenni a divatból, sőt egyre inkább felértékelődik. Egy Imax-, 4DX- vagy ScreenX-élményt nem lehet otthon reprodukálni, és valljuk be, a mozis popcorn ízét sem.

Sokan mondják, hogy a tévékben túl sok a reklám, ami már zavaró. A mozireklámok megítélése most milyen?

- Érdekes, hogy a mozireklámhoz mennyivel pozitívabban állnak a nézők, hiszen ha a tévéből is jól ismert hirdetéseket mozis környezetben látják, a legtöbbször a következő jelzőkkel illetik: lendületes, fiatalos, vidám. Fontos, hogy a reklámok nem szakítják meg a filmet, így nem csorbul az élmény minősége. Egy saját kutatásunkból tudjuk, hogy a székrugdosás zavarja a legjobban a mozizókat, a reklámokat meg sem említették.

Szerinted miért érdemes ott lenni a moziban reklámokkal is? Miben tud egyedit adni, olyat, amit mondjuk a streaming sem tud otthon?

- Egy mozis fordulattal élve azt szoktuk mondani hogy „a méret a lényeg” – nem véletlenül. A mozivászon méretéből adódóan a reklám gyakorlatilag ül a retinán, sokkal nagyobb az érzelmi bevonódás. Nem beszélve a fókuszált figyelemről, amely a legújabb retinaszkenneres kutatások szerint 24 másodperc. Az otthoni televíziós fogyasztási szokásokkal ellentétben a moziban nem háttérzaj a reklám. Sőt, a mozizás az egyik legtöbbet választott szabadidős tevékenység, és a mozireklámok mellett szól, hogy a mozinézők kifejezetten nyitottak az újdonságra, hiszen ott ülnek a filmek premierhetén. Tehát többek között új termékek/szolgáltatások bevezető reklámkampányának is így lesz igazán hasznos médiafelülete a mozi, mint ahogy az imázsépítésben is kiemelkedő a szerepe.

Kép1.jpg

Hogyan alakultak a mozis reklámbevételek 2023-ban és az elmúlt években?

- 2023-ban 20 százalékos növekedést értünk el 2022-höz képest, ami a médiatortából egy 3,4 milliárd forintos szeletet tesz ki, és ami picit ennél is izgalmasabb, hogy 2023-ban túlszárnyaltunk az eddigi legerősebb évünket, 2019-et. Ha megnézzük visszamenőleg a mozis reklámbevételi trendet, azt látjuk, hogy a Covid és a 2020–2021-es mozibezárások ellenére 2010-hez képest megötszöröződtek a mozis reklámbevételek.



A teljes cikkért kattints ide: Marketing&Media 2024/03